Home Home Home
ARNES p.p. 7 Jamova 39 1001 Ljubljana  
tel: (01) 479 88 00 fax: (01) 479 88 99  
e-mail: arnes@arnes.si  
Začetne nastavitve  |   FAQ  |   Nastavitve E-mail programov  |   Arnes strežniki  |   Terminalsko delo  |   IRC  |   Aktualno

Javni zavod ARNES

Omrežje ARNES

Storitve za uporabnike
Pomoč uporabnikom
FAQ
Splošno
 
 
Ostale storitve

Novice
 
 
Prijava na osebno stran:
Ime: 
Geslo: 
  Splošno   Domače strani   PPP povezovanje   Terminalsko delo
 
Splošno
1. Kaj je, oziroma kaj pomeni ARNES?
2. Meni stvar ne dela!
3. Imam probleme pri nastavitvah modema XXX
4. Kje najdem številke vseh vstopnih točk ARNES omrežja?
5. Koliko stane enourna uporaba Interneta preko ARNES omrežja?
6. Imam ISDN modem. Katero številko naj pokličem?
7. Imam ISDN modem. Lahko uporabim oba kanala?
8. Ali ARNES omogoča uporabo kompresije preko klicnega dostopa ISDN?
9. S kolikšno hitrostjo se lahko povežem v ARNES omrežje?
10. Modem se mi povezuje z nižjimi hitrostmi kot predhodno.
11. Velikokrat izgubim linijo sredi dela.
12. Že dlje časa ne dobivam na moj elektronski naslov poslane nove pošte.
13. Zakaj je delo za skupinska uporabniška imena prepovedano med 19 in 24 uro?
14. Kako pravilno vpišem uporabniško ime in geslo? Sedaj se ne morem v Internet.
15. Kako si nastavim preusmerjanje (forward) elektronske pošte?
16. Kako si nastavim preusmerjanje pošte na GSM ?
17. COBISS mi ne dela!
18. Ali bom ARNES uporabniško ime obdržal tudi čez počitnice / drugo šolsko leto / po šolanju?
19. Kakšna je cena za komercialno domačo stran na ARNES-u?
20. Vsake toliko opazim kratico ARNES NOC. Kaj je to?
21. Ali lahko dostopam v ARNES internet preko kabelskega omrežja?
22. Sem študent. Ali lahko dobim uporabniško ime na ARNES-u?
23. Sem uporabnik KISS-a / RCUM-a. Se lahko povežem preko ARNES vozlišča?
24. Kako nastavim (sinhroniziram) točen čas na računalniku preko Interneta (NTP)?
25. Pozabil sem geslo za dostop do omrežja ARNES, kaj sedaj?
26. Kako do kopije uvodnih navodil, ki sem jih prejel skupaj z obvestilom o dodelitvi uporabniškega imena na ARNESu?
27. Prijava na Osebno stran mi ne uspe, čeprav uporabljam veljavno geslo in uporabniško ime.

 
1. Kaj je, oziroma kaj pomeni ARNES?
ARNES - (Academic and Research NEtwork of Slovenia = Akademska in raziskovalna mreža Slovenije) je bil ustanovljen na pobudo javnosti v maju 1992. Od takrat nudi komunikacijske in informacijske servise raziskovalni, izobraževalni in akademski sferi. ARNES je nekomercialni javni zavod.
 
2. Meni stvar ne dela!
Prosimo vas, da najprej preberete osnovna navodila v obvestilu, ki smo vam ga poslali ob dodelitvi uporabniškega imena na ARNES-ovem strežniku, če pa imate celo naš priročnik, preglejte tudi navodila, ki so napisana tam. V osnovnih navodilih je nekaj odgovorov na najbolj pogosta vprašanja, ki so (v glavnem) povezana s selitvijo na nov računalnik. Če problemov kljub pregledu navodil ne boste znali rešiti ali pa sumite, da je problem na strani ARNES-ove opreme, vas prosimo, da o težavi zberete čim več podatkov (si jih zapišete, shranite) predno nas kontaktirate. Predvsem si zapomnite celoten potek dogodkov do pojava napake.

Podatkom o napaki dodajte:
- vaše uporabniško ime
- tip operacijskega sistema na vašem računalniku (Windows 95, Unix...)
- tip računalnika (PC, MAC, SUN...)
- tip modema, oz. način povezave (klicna povezava, preko CATV - kateri ponudnik)
- datum in (okvirna) ura, ko se je problem pojavil

Če se le da, vas prosimo, da nas kontaktirate preko elektronske pošte na naslov:

helpdesk@arnes.si

če pa vam je to onemogočeno, nas pokličete po telefonu na številko:

01-4798800 (vsak delovnik med 08:00 in 17:00 uro)

Če je le mogoče, nas kličite s telefona, ki je blizu računalnika, na katerem imate težave, saj bomo tako lažje preverili ali so vaše nastavitve ustrezne.

 
3. Imam probleme pri nastavitvah modema XXX
Večina današnjih modemov podpira standard Plug N Play, ki omogoča samodejno namestitev modema v operacijski sistem. Paziti morate edino na to, da pri opciji Wait for Dial tone before dialing / Čakaj na znak centrale odstranite kljukico. Če modem kljub temu ne bo deloval, potem preberite dokumentacijo, ki ste jo prejeli skupaj z modemom. Če gre za Software modem, potem je priporočljivo namestiti zadnjo verzijo gonilnikov, ki jih lahko najdete na spletnih straneh proizvajalca.
 
4. Kje najdem številke vseh vstopnih točk ARNES omrežja?
Na vašem spletnem brkljalniku (Internet Explorer ali Netscape) odprite naslov:

http://arnes.muzej.si/backbone.htm

kjer boste našli navedene vse telefonske številke ARNES-ovih vstopnih točk.

 
5. Koliko me stane enourna uporaba Interneta preko ARNES omrežja?
Storitev ARNESa pri klicnem dostopu do interneta je brezplačna, plačujete le porabljene telefonske impulze (Telekomu). Z novim načinom obračunavanja telefonskih pogovorov se je cena pogovora izenačila za celotno Slovenijo. Po novem je cena pogovora enaka, če kličete soseda ali pa govorite z znancem z drugega konca države. 
Obstaja dražja tarifa (vse delovne dneve ter sobote med 7h in 19h) ter cenejša (vse delovne dni ter sobote med 19h in 7h ter celotna nedelja in vsi državni prazniki). 
 
Dražja tarifa Cenejša tarifa
246 SIT na uro 123 SIT na uro

ARNES si prizadeva za pridobitev številke 0889, vendar je tik pred realizacijo prišlo do zapletov, o katerih lahko več preberete na naslovu http://arnes.muzej.si/telekom/
 
6. Imam ISDN modem. Katero številko naj pokličem?
Na vse ARNES-ove vstopne točke se je možno povezati preko ISDN modema. Na vašem spletnem brkljalniku (Internet Explorer ali Netscape) odprite naslov: http://arnes.muzej.si/backbone.htm, kjer boste našli navedene vse telefonske številke ARNES-ovih vstopnih točk.
 
7. Imam ISDN modem. Lahko uporabim oba kanala?
Zaradi majhnega števila vstopnih točk in posledično njihove zasedenosti je omogočen dostop zgolj preko enega B kanala hkrati. V nasprotnem primeru bi namreč nekateri uporabljali po dva kanala, medtem ko drugi ne bi mogli  vzpostaviti povezave.

 
8. Ali ARNES omogoča uporabo kompresije preko klicnega dostopa ISDN?
Iz tehničnih razlogov uporaba kompresije preko klicnega dostopa ISDN ni omogočena.

 
9. S kolikšno hitrostjo se lahko povežem v ARNES omrežje?
Če uporabljate analogne modeme po standardu V.90, potem je največja teoretična hitrost 56kbit/s, če pa uporabljate ISDN dostop, potem je največja hitrost 64kbit/s (1 ISDN B kanal).

 
10. Modem se mi povezuje z nižjimi hitrostmi kot predhodno. 
11. Velikokrat izgubim linijo sredi dela.

Vzrokov je lahko več:

- Če se z vašim modemom (računalnikom) poizkusite povezati na različne ARNES-ove vstopne točke navedene na strani:

http://arnes.muzej.si/backbone.htm

in napaka ostaja ista (nižja hitrost povezave ali redno prekinjanje povezave), potem je vzrok zelo verjetno ali na vašem modemu (računalniku) ali pa na infrastrukturi Telekoma (žic, central...).

- nižja hitrost povezave:
- ob nabavi modema naj vam prodajalec (če je le možno) demonstrira delovanje vašega modema in skupaj preglejte povezovalne hitrosti
- preverite nastavitve na vašem modemu (preglejte navodila proizvajalca) ali je modem res nastavljen tako, da omogoča povezovanje z višjimi hitrostmi
- če imate možnost (testne) izposoje drugega modema pri znancu ali prijatelju ali pri dobavitelju, se poizkusite povezati tudi preko "novega" modema
- če je z nadomestnim modemom vse v redu, preverite svoj modem pri dobavitelju, serviserju
- (testno) se z vašim modemom poizkusite povezati iz druge lokacije (najbolje, če jo pokriva druga Telekomova centrala) ali vsaj z drugega telefonskega priključka
- če vaš modem na drugi lokaciji deluje brez težav in nastavitev (modema, računalnika) niste spreminjali, preverite vašo telefonsko žično napeljavo v stanovanju ali hiši, oz. o napaki obvestite vašo enoto Telekoma (razložite jim vaš test)
- če se vam težave pojavljajo le pri klicu na eno klicno vozlišče ARNESa, nas o tem čimprej obvestite na naslov helpdesk@arnes.si (dopišite rezultate vaših testov) oz. nas pokličite na tel. številko 01-4798800.
- redno prekinjanje povezave (npr. na 3-4 minute)
- (testno) se z vašim modemom poizkusite povezati iz druge lokacije (najbolje, če jo pokriva druga Telekomova centrala) ali vsaj drugega telefonskega priključka
- če vaš modem na drugi lokaciji deluje brez težav in nastavitev niste spreminjali, preverite vašo telefonsko žično napeljavo v stanovanju oz. v hiši in o napaki - obvestite vašo enoto Telekoma (razložite jim vaš test)
- obvestite tudi ARNES na naslovu: helpdesk@arnes.si in dodajte naslednje podatke:
- s katere telefonske številke (napišite vsaj prve 4 - nove tel. št.) vam povezava ni delovala
- s katere telefonske številke (napišite vsaj prve 4 - nove tel. št.) vam povezava je delovala (in nastavitev na modemu in računalniku niste spreminjali)
- na katero (več njih ?) ARNES vstopno točko ste klicali
- od kdaj se napaka pojavlja (datum, (okvirna) ura)
- če se vam težave pojavljajo le pri klicu na eno klicno vozlišče ARNESa, nas o tem čimprej obvestite na naslov helpdesk@arnes.si (dopišite rezultate vaših testov) oz. nas pokličite na tel. številko 01-4798800.
 

 
12. Že dlje časa ne dobivam na moj elektronski naslov poslane nove pošte.
Če sumite, da ne prejemate nove pošte, se terminalsko povežite na Razor in vstopite v terminalski način dela (več o tem načinu si lahko preberete v osnovnih navodilih, ki ste jih prejeli ob dodelitvi uporabniškega imena). Poglejte v spodnji levi kot zaslona z menijem. Tam je izpisano število kilobajtov, ki so vam še na voljo. Če je tam napis KVOTA PRESEZENA, ste v težavah, saj ste zapolnili vam namenjen prostor, oziroma vam ga je zapolnila prihajajoča pošta. 

Da bi preprečili zasičenje nam namenjenega prostora, moramo redno brati pošto in jo, če to delamo terminalsko, nato tudi pobrisati. Če za branje uporabljate POP3 bralnik in se pošta še vedno kopiči na Razorju, imate zelo verjetno narobe nastavljen program za branje pošte. Preverite nastavitve in IZKLOPITE možnost Leave mail on server

Novih sporočil ne boste dobili, dokler ne boste sprostili prostora, kamor bi se pošta lahko shranila. 

Če imate na Razorju dovolj prostora, pošte, ki vam je bila poslana na vaš pravi e-mail naslov pa zagotovo ne dobite, se obrnite na helpdesk@arnes.si

 
13. Zakaj je delo za skupinska uporabniška imena prepovedano med 19 in 24 uro?
Za skupinska šolska uporabniška imena že od nekdaj omejujemo dostop, saj ta imena niso namenjena delu izven šole, poleg tega pa prav gotovo niste v šoli med 19 in 24 uro, ko je ARNES tudi najbolj zaseden. Vse to je omenjeno tudi na prijavnici, katero ste izpolnili za pridobitev skupinskega uporabniškega imena. Če ste dijak, vam priporočamo, da se obrnete na svojega mentorja za samostojno uporabniško ime.

 
14. Kako pravilno vpišem uporabniško ime in geslo? Sedaj se ne morem povezati na Internet.
Uporabniško ime vedno pišemo z malimi črkami, saj računalnik loči med velikimi in malimi črkami. Kar se tiče gesla, je stvar bolj zapletena, saj tudi za geslo velja, da računalnik loči med velikimi in malimi črkami. Tako je geslo različno, če ga pišemo kot npr. "geslo5" ali "Geslo5"...  
Če ste nov uporabnik, vpišite geslo točno tako, kot je napisano na papirjih, ki ste jih dobili od nas. Če ste star uporabnik, pa ste geslo pozabili/izgubili in smo vam ga resetirali na začetno vrednost, vpišite geslo s papirja tako, da uporabite namesto velikih črk samo male črke (in številke), četudi so na papirju uporabljene velike črke.

 
15. Kako si nastavim preusmerjanje (forward) elektronske pošte?

Na domačem računalniku ustvarite (npr. z notepad-om) tekstovno datoteko .forward z vsebino oblike:

ime.priimek@drugje.si
\moje_uporabniško_ime

Prva vrstica predstavlja e-naslov, kamor bi želeli preusmeriti pošto, druga vrstica povzroči še njihovo shranjevanje na strežniku razor (ta vrstica ni obvezna in jo lahko izpustite).

Nato s pomočjo FTP klienta (program za prenos datotek, npr. CuteFTP, WS_FTP in drugi) datoteko prenesemo na razor (razor.arnes.si) in s tem že aktivirate preusmeritev. Ko preusmeritve ne potrebujete več, datoteko enostavno odstranite ali preimenujete.

 
16. Kako si nastavim preusmerjanje pošte na GSM ?

Enako kot v zgornjem primeru, le da namesto e-mail naslova vpišete naslov svojega GSM telefona.

Za omrežje Mobitel:
031XXXXXX@linux.mobitel.si ali
041XXXXXX@linux.mobitel.si

Za omrežje Si.Mobil:
XXXXXX@simobil.net

XXXXXX nadomestite s prejemnikovo številko (v primeru Si.Mobila omrežne številke 040 ne dodamo).

 
17. COBISS mi ne dela!
COBISS, znan tudi kot OPAC, je servis, ki ga nudi in servisira IZUM. Na ARNESu nudimo le dostop do servisa preko naših vstopnih točk. Vanj se priključite preko terminalskega načina, namesto svojega uporabniškega imena (username) vpišete "cobiss". Če imate probleme s COBISS-om, se obrnite na IZUM!

 
18. Ali bom ARNES uporabniško ime obdržal tudi čez počitnice / drugo šolsko  leto / po šolanju?
Uporabniško ime je veljavno do začetka novega šolskega leta - 1. september, v kolikor mentor prej ne zahteva ukinitev accounta. Na začetku novega šolskega leta iz šole dobimo informacije o tem, kateri dijaki so šolo zapustili in tistim se uporabniško ime odvzame ( za novega zaprosijo na univerzi, če nadaljujejo študij), za dijake, ki pa so še na šoli, je treba account podaljšati za novo šolsko leto, tako da se nam iz šole pošlje obrazec za podaljšanje (le-tega je potrebno poslati do 15. oktobra vsako leto sproti, sicer se od 31. oktobra ne boste mogli več povezati na Internet, dokler ne boste poslali podaljšnice).

 
19. Kakšna je cena za komercialno domačo stran na ARNESu?
Uporabnikom ARNESa je prepovedana uporaba servisa v komercialne namene, saj so ARNESovi servisi namenjeni izključno akademski, izobraževalni in raziskovalni sferi, torej nekomercialni. Ostaneta torej dve možnosti. Prva je brezplačen prostor na internetu, ki ga nudi več organizacij po svetu (recimo www.geocities.com) in katere ne zanima, kakšne informacije imaš tam; druga možnost pa slovenski komercialni ponudniki interneta (K2.net, SiOL, S5.Net, ...).

 
20. Vsake toliko opazim kratico ARNES NOC. Kaj je to?
ARNES NOC pomeni ARNES Network Operations Center, ki nadzira delovanje omrežja in obvešča o morebitnih izpadih in napakah. 

 
21. Ali lahko dostopam v ARNES internet prek kabelskega omrežja?

Omrežje ARNES je trenutno povezano s kabelskimi (CATV) ponudniki:

  • SISTEL (v Ljubljani)
  • KRS Rotovž (v Mariboru)
  • Studio Proteus (v Postojni - OPOMBA: trenutno je možnost povezave le za organizacije in NE za posameznike)

Glede procedure za individualen dostop na ARNES preko kabelskega (CATV) omrežja se pozanimajte pri navedenih ponudnikih kabelskih omrežij.
Pogoji ARNES-a so enaki kot za klicni dostop (status, izpolnjena prijavnica), vse ostalo se dogovorite (podpišete pogodbo) s kabelskim ponudnikom.

 

22. Sem študent. Ali lahko dobim uporabniško ime na ARNES-u?
Za dostop študentov Univerze v Ljubljani do interneta načeloma skrbijo posamezne fakultete in servis KISS (Kersnikova 4, Ljubljana, tel. 01-4317010). Študentje Univerze v Mariboru lahko pridobijo uporabniško ime za dostop do interneta pri Računskem centru Univerze v Mariboru (Gospejina 10, tel. 02-2512351). Študentje pa lahko dobijo uporabniško ime tudi na ARNES-u (oz. podaljšajo tistega iz srednje šole). Poslati morajo prijavnico in potrdilo o šolanju.

 

 

23. Sem uporabnik KISS-a / RCUM-a. Se lahko povežem preko ARNES vozlišča?
Uporabiti morate prikaz terminalskega okna. To nastavitev najdete v lastnostih povezave. Ko pokličete ARNES vozlišče, se odpre terminalsko okno kjer računalnik od vas zahteva geslo. 
Če ste uporabnik KISS-a, vpišite kiss.uni-lj ter pritisnite Enter. Uporabniki RCUM-a vpišete uni-mb. KISSovi uporabniki morate samo počakati na izpisovanje čudnih znakov in pritisniti na Continue/Nadaljuj. RCUM uporabniki pa morate nato ročno vpisati svoje uporabniško ime in geslo na RCUM sistemih ter izbrati PPP način dela. Takrat se pričnejo izpisovati čudni znaki. Pritisnite Continue/Nadaljuj.

 

 

24. Kako nastavim (sinhroniziram) točen čas na računalniku preko Interneta (NTP)?

Za sinhronizacijo časa prek Interneta pogosto uporabljamo protokol NTP (Network Time Protocol), ki je zaradi svoje natančnosti in razširjenosti izpodrinil starejše protokole, vsaj na strežnikih in pomembnejših delovnih postajah. ARNES ima dva NTP strežnika, ntp1.arnes.si in ntp2.arnes.si.
Opis postopka sinhronizacije časa za različne operacijske sisteme najdete na naslovu http://arnes.muzej.si/ntp/sinhronizacija.htm#1

Vprašanja in pripombe v zvezi z nastavljanjem časa na računalniku lahko naslovite na
ntp-admin@arnes.si

25. Pozabil sem geslo za dostop do omrežja ARNES, kaj sedaj?
V primeru, da vam geslo ne deluje, ali ste ga pozabili, nas pokličite na tel. številko 01-4798800 in spremenili vam ga bomo na začetno vrednost z obvestila o dodelitvi.
 
26. Kako do kopije uvodnih navodil, ki sem jih prejel skupaj z obvestilom o dodelitvi uporabniškega imena na ARNESu?
Kopija uvodnih navodil se nahaja v datoteki:

zacetna-navodila.pdf

Za ogled ali tisk potrebujete predhodno nameščen program Adobe AcrobatReader, saj je datoteka v .pdf formatu.

V primeru, da imate z ogledom/tiskanjem težave, vam kopijo uvodnih navodil (na zahtevo) pošljemo tudi po navadni pošti.

Najnovejša verzija dokumenta se nahaja na naslovu: http://arnes.muzej.si/objave.htm
 
27. Prijava na Osebno stran mi ne uspe, čeprav uporabljam veljavno geslo in uporabniško ime.

Preverite, ali stran lahko odprete v katerem izmed drugih spletnih brkljalnikov (npr. Netscape, Internet Explorer, ipd.). Če imate možnost, poskusite to tudi na kakem drugem računalniku, npr. pri prijatelju ali v šoli, kjer dostop do Osebne strani deluje. V primeru, da bo dostop tu deloval tudi za vas, je velika verjetnost, da na domačem računalniku uporabljate starejšo verzijo spletnega brkljalnika, kateremu je potekel varnostni certifikat. Posledično je dostop do varnih (SSL) strani onemogočen (v tem primeru do Osebne strani).

Obstajata dve rešitvi:

  • namestitev novejše različice spletnega brkljalnika
  • namestitev novejšega varnostnega certifikata za obstoječi brkljalnik.

Postopek namestitve novega varnostnega certifikata je sledeč:

Netscape Navigator 3.x

  • Odprite menu Options in izberite opcijo Security Preferences
  • Kliknite zavihek Site Certificates
  • V seznamu poiščete ime Thawte Server CA in ga odstranite.
  • Odprite spletno stran http://www.thawte.com/serverbasic.crt kjer vam bo ponujen nov certifikat. Računalnik vas bo vprašal za ime izbranega certifikata, vpišite "Thawte Server CA". Ta certifikat je enak prejšnjemu, le veljavost je podaljšana do leta 2020.

Microsoft Internet Explorer 3.x

  • Odprite spletno stran http://www.thawte.com/serverbasic.crt
  • Pojavilo se bo novo okno, kjer izberete opcijo Open File (če se vprašanje pojavi) nato izberite Accept and Enable in potrdite s klikom gumba Vredu oz. OK.
  • Ponovno zaženite Internet Explorer in s tem aktivirajte novi certifikat, ki je veljaven do leta 2020.
 

 

 

Če naletite na kakršnekoli težave, nam lahko le te sporočite na elektronski naslov helpdesk@arnes.si, ali pa nas pokličite na telefonsko številko 01-4798800.